Program Rozwoju Szkoły
CEL | ZADANIA | TERMIN | ODPOWIEDZIALNY | KRYTERIA SUKCESU |
A. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY |
||||
I. Strategiczne zarządzanie placówką |
1. Określenie kierunków działań i ujęcie ich w programie rozwoju szkoły. | VIII 2004 r. | Dyrektor; zespół d/s oprac. programu rozwoju szkoły | – Kadra, uczniowie i rodzice znają cele realizowane przez szkołę. – Podniesienie jakości pracy szkoły. – Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym, dba o swój wizerunek, promuje swoje osiągnięcia. |
2. Poprawa efektywności pracy szkoły poprzez rozpoznawanie wewnętrznych i zewnętrznych czynników wpływu. | na bieżąco | Dyrekcja; pedagog; nauczyciele |
||
3. Zapoznanie kadry, uczniów i rodziców z realizowanymi przez szkołę celami. | VIII, IX każdego roku | Dyrekcja; wychowawcy |
||
4. Włączenie społeczności szkoły do realizacji zadań określonych w programie rozwoju szkoły. | na bieżąco | Dyrekcja | ||
II. Funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości |
1. Opracowanie planu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły. | IX każdego roku | Dyrekcja | |
2. Dokumentowanie realizacji planu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły. | na bieżąco | przewodniczący zespołów d/s mierzenia jakości | ||
3. Analiza wyników mierzenia jakości i ich wykorzystanie w dalszej pracy szkoły. | na bieżąco | Dyrekcja | ||
III. Promowanie szkoły w lokalnym środowisku |
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych młodzieży w środowisku lokalnym. | na bieżąco | przewodniczący zespołów d/s promocji szkoły | |
2. Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku. | na bieżąco | przewodniczący zespołów d/s promocji szkoły; Centrum Informacji | ||
B. ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA |
||||
I. Gwarantowanie wysokiego poziomu pracy edukacyjnej i wykonywanych zadań organizacyjnych przez kadrę pedagogiczną |
1. Właściwe wykorzystywanie kwalifikacji i doświadczeń zawodowych kadry. | na bieżąco | Dyrektor | – W szkole panuje dobry klimat, sprzyjający rozwojowi zawodowemu nauczycieli. – Nauczyciele mają możliwość wykazania się odpowiedzialnością i inicjatywą. – Szkoła jest funkcjonalnie zagospodarowana i estetycznie urządzona. – Uczniowie i pracownicy szkoły mają zapewnione bezpieczne, higieniczne warunki pracy i edukacji. – Wszystkie organy szkoły realizują swoje ustawowe kompetencje zapisane w statucie i innych dokumentach regulujących zasady jej funkcjonowania. |
2. Dostosowanie polityki zatrudnienia do potrzeb szkoły i realizowanych przez nią zadań. | na bieżąco | Dyrektor | ||
II. Stwarzanie równych i zgodnych z przepisami szans rozwoju zawodowego kadry pedagogicznej |
1. Opracowanie planu doskonalenia zawodowego kadry zgodnie z programem rozwoju szkoły oraz umiejętnościami, kwalifikacjami i potrzebami nauczycieli. | IX każdego roku | lider WDN | |
2. Systematyczne ocenianie pracy nauczycieli w celu podnoszenia jakości ich pracy, w świetle przepisów w zakresie awansu zawodowego. | na bieżąco | Dyrektor | ||
III. Tworzenie bazy i warunków zapewniających realizację zadań statutowych szkoły |
1. Podejmowanie działań w celu zaspokajania potrzeb w zakresie bazy i wyposażenia (m.in. budowa sali gimnastycznej, organizacja centrum multimedialnego). | na bieżąco | Dyrektor | |
2. Udostępnianie kadrze i uczniom pomieszczeń, środków dydaktycznych i materiałów zgodnie z ich potrzebami. | na bieżąco | Dyrektor | ||
IV. Zapewnianie zdrowych, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w szkole |
1. Rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń oraz podejmowanie działań zapewniających bezpieczeństwo. | na bieżąco | technik bhp | |
V. Efektywne zarządzanie placówką |
1. Udostępnianie kadrze, uczniom i rodzicom Statutu ZS nr2 oraz dokumentów regulujących zasady jego funkcjonowania. | na bieżąco | Dyrekcja; wychowawcy | |
2. Kontrolowanie realizacji obowiązku nauki i wdrażanie procedur związanych z jego egzekwowaniem. | na bieżąco | Dyrekcja; pedagog; wychowawcy |
||
3. Realizowanie ustawowych kompetencji przez wszystkie organy szkoły. | na bieżąco | Dyrektor | ||
4. Organizowanie partnerskiej współpracy szkoły z rodzicami, uczniami i środowiskiem lokalnym. | na bieżąco | Dyrekcja; nauczyciele | ||
5. Zapewnianie sprawnego i skutecznego funkcjonowania systemu uzyskiwania i obiegu informacji. | na bieżąco | Dyrektor; Centrum Informacji |
||
C. OPIEKA I WYCHOWANIE |
||||
I. Zapewnianie równych szans rozwoju osobowego wszystkim uczniom i realizowanie ich potrzeb edukacyjnych |
1. Zapewnianie równych szans rozwoju wszystkim uczniom zgodnie z ich potrzebami edukacyjnymi, wychowawczymi i opiekuńczymi oraz prawami dziecka i prawami ucznia. | na bieżąco | Dyrekcja; przewodniczący zespołu wychowawczego wychowawcy |
– Relacje między członkami społeczności szkolnej, uwzględniające ich prawa i obowiązki, oparte są na dialogu. – Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły wspomagają rodzinę w wychowaniu ucznia na gruncie uniwersalnego systemu wartości. – Szkoła zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. |
2. Podejmowanie działań promujących szacunek, tolerancję, sprawiedliwość oraz inne wartości uniwersalne. | na bieżąco | pedagog; nauczyciele; wychowawcy |
||
II. Wyposażanie uczniów w uniwersalne wartości w wyniku zintegrowanych działań wychowawczych i profilaktycznych |
1. Realizowanie programu wychowawczego preferującego wartości wychowawcze uzgodnione i zaakceptowane przez rodziców. | na bieżąco | przewodniczący zespołu wychowawczego | |
2. Realizowanie programu profilaktyki przeciwdziałającego powstawaniu patologii i uzależnień oraz promującego zdrowy styl życia. | na bieżąco | przewodniczący zespołu d/s profilaktyki | ||
3. Tworzenie warunków dla samorządnego działania uczniów. | na bieżąco | opiekunowie Samorządu Uczniowskiego; wychowawcy | ||
4. Motywowanie uczniów do wysiłku intelektualnego i pracy nad sobą oraz dostrzeganie ich osiągnięć. | na bieżąco | wychowawcy nauczyciele | ||
III. Podejmowanie przez szkołę systematycznych i skutecznych działań opiekuńczych |
1. Zapewnianie potrzebującym uczniom odpowiednich form opieki. | na bieżąco | pedagog | |
2. Organizowanie współpracy szkoły z instytucjami i osobami świadczącymi pomoc socjalną. | na bieżąco | pedagog | ||
IV. Podejmowanie przez szkołę systematycznych i skutecznych działań wychowawczych |
1. >Podejmowanie środków zaradczych wobec uczniów sprawiających trudności wychowawcze. | na bieżąco | pedagog; wychowawcy |
|
2. Systematyczne ocenianie efektów pracy profilaktyczno – wychowawczej szkoły. | na bieżąco | Dyrekcja | ||
D. KSZTAŁACENIE |
||||
I. Zapewnianie rozwoju osiągnięć edukacyjnych uczniów poprzez dobór odpowiedniego zestawu programów |
1.Uwzględnianie przedmiotów, ścieżek międzyprzedmiotowych, treści zawartych w podstawie programowej w wybranych i realizowanych programach nauczania, dostosowanych do możliwości, potrzeb oraz aspiracji uczniów. | na bieżąco | nauczyciele | – Szkolny zestaw programów nauczania gwarantuje realizację podstawy programowej i osiągnięcie standardów wymagań. – Działania szkoły służą wszechstronnemu rozwojowi ucznia, przygotowaniu go do życia i podejmowaniu kolejnych zadań edukacyjnych. – System oceniania wspiera osiąganie przez uczniów sukcesu edukacyjnego. |
II. |
1. Opracowanie szkolnych planów nauczania, zapewniających realizację programów nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych, uwzględniających potrzeby, zainteresowania i szczególne uzdolnienia uczniów. | IX każdego roku | nauczyciele | |
2. Opracowanie oraz wdrażanie form pracy i pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce. | IX, X /na bieżąco | przewodniczący zespołów przedmiotowych; nauczyciele | ||
III. Tworzenie środowiska wspierającego uczenie się młodzieży poprzez jasno określone cele, metody pracy i proces oceniania |
1. Stosowanie przez nauczycieli metod nauczania odpowiadających celom kształcenia i potrzebom uczniów. | na bieżąco | nauczyciele | |
2. Wdrażanie uczniów do aktywności i odpowiedzialności za własny rozwój. | na bieżąco | nauczyciele | ||
3. Stawianie uczniom precyzyjnie określonych i dostosowanych do ich indywidualnych możliwości oraz predyspozycji wymagań edukacyjnych. | na bieżąco | nauczyciele | ||
4. Zapoznawanie uczniów i ich rodziców z zasadami oceniania obowiązującymi w szkole. | IX każdego roku | wychowawcy nauczyciele | ||
IV. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, ich indywidualizacja i wykorzystywanie wyników do podnoszenia efektywności kształcenia |
1. Przeprowadzanie diagnozy oraz ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. | na bieżąco | nauczyciele | |
2. Dokonywanie oceny efektów pracy dydaktycznej szkoły i wykorzystywanie wyników w podnoszeniu jakości kształcenia. | koniec każdego roku | Dyrekcja |